Philippe Doyon-Poulin
B.Sc. Ph. D.
Associate Professor
Department of Mathematical and Industrial Engineering
Department of Mathematical and Industrial Engineering
Primary sphere of excellence in research
Industry of the Future and Digital Society
Industry of the Future and Digital Society
Secondary sphere(s) of excellence in research
Information and Communication Technologies
Information and Communication Technologies
Research interests and affiliations
Research interests
- User centered design;
- Usability;
- User experience (UX);
- Human factors engineering;
- Workspace design;
- Human performance evaluation;
- Airplane flight deck;
Expertise type(s) (NSERC subjects)
- 1600 INDUSTRIAL ENGINEERING
- 1605 Human factors engineering
Publications
Recent publications
Journal article
Journal article
Journal article
Journal article
Singh, J., Singh, A., Singh, H., & Doyon-Poulin, P. (2025). Implementation and evaluation of a smart machine monitoring system under industry 4.0 concept. Journal of Industrial Information Integration, 43, 15 pages.
Yakob, N., Laliberté, S., Doyon-Poulin, P., Jouvet, P. A., & Noumeir, R. (2024). Data representation structure to support clinical decision-making in the pediatric intensive care unit: Interview study and preliminary decision support interface design. JMIR Formative Research, 8(1), e49497 (21 pages).
Robatto Simard, S., Gamache, M., & Doyon-Poulin, P. (2024). Development and usability evaluation of VulcanH, a CMMS prototype for preventive and predictive maintenance of mobile mining equipment. Mining, 4(2), 326-351.
Mortazavi, E., Doyon-Poulin, P., Imbeau, D., & Robert, J.-M. (2024). Development and validation of four social scales for the UX evaluation of interactive products. International Journal of Human–Computer Interaction, 40(20), 6608-6621.
See all publications (46)
Biography
I worked in human factors engineering at Bombardier Aerospace from 2013 to 2019 where I was involved for the design and certification of human factors aspects on the CSeries (now A220) and Global 7500 flight decks. I completed more than 500 hours of usability testing in the flight simulator with pilots to evaluate the flight deck’s ease of use and human errors. I completed my PhD in industrial engineering at Polytechnique Montréal in 2014 on the effects of visual clutter of flight deck displays on pilot performance, workload and gaze pattern. Now, my work focuses on the cognitive engineering of man-machine systems, especially the design and evaluation of user interfaces for complex systems.
Teaching
IND8408
IND6406
Education
- Doctorate, Industrial Engineering, Polytechnique Montréal
- Master in applied sciences, Industrial Engineering, Polytechnique Montréal
- Baccalaureate, Physics – speciality in numerical computing, Sherbrooke University
Supervision at Polytechnique
COMPLETED
-
Ph.D. Thesis (2)
- Hébert-Lavoie, M. (2023). Méthodologie de manipulation de l'immersion en environnement virtuel et ses effets sur des indicateurs de ressources attentionnelles [Ph.D. thesis, Polytechnique Montréal].
- Mortazavi, E. (2022). Design, Development, and Validation of Social Scales for the UX Evaluation of Interactive Products [Ph.D. thesis, Polytechnique Montréal].
- Hébert-Lavoie, M. (2023). Méthodologie de manipulation de l'immersion en environnement virtuel et ses effets sur des indicateurs de ressources attentionnelles [Ph.D. thesis, Polytechnique Montréal].
-
Master's Thesis (7)
- Farineau, H. (2023). Développement d'une plateforme de communication sol-air pour les systèmes avioniques du futur [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Haffaci, K. (2023). Exigences de la conscience de la situation du pilote de navire du fleuve Saint-Laurent durant les manœuvres de mouillage et d'ancrage au port [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Laliberté, S. (2023). Développement d'une interface pour faciliter les décisions cliniques et améliorer la prise en charge des traumatismes crânio-cérébraux graves chez l'enfant [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Lanoix, C.-A. (2023). Interactions sous vibration : effets du dispositif d'entrée de données sur la saisie de valeurs numériques dans le cockpit [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Robatto Simard, S. (2023). Conception et évaluation d'un outil d'aide à la décision pour la maintenance préventive et prédictive d'équipements miniers mobiles souterrains [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Schachner, A. J. (2022). Usability of Avionic Touchscreens Under Vibration: Supported versus Freehand Target Selection in Cockpit Conditions [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Vidal, F. (2022). Un cockpit d'avion collaboratif en réalité virtuelle pour les évaluations de facteurs humains [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Farineau, H. (2023). Développement d'une plateforme de communication sol-air pour les systèmes avioniques du futur [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
News about Philippe Doyon-Poulin
Press review about Philippe Doyon-Poulin

October 18, 2022,
Radio-Canada,
Le cockpit du futur
« L'écran est fixé sur le tableau de bord, à bout de bras du pilote. Lorsqu'il interagit avec l'écran, ça soulève des enjeux à cause de la vibration de l'appareil. » - Une citation de Philippe Doyon-Poulin, génie industriel, Polytechnique Montréal. Grâce à l'automatisation, plusieurs tâches de vol sont effectuées par l'autopilote. Ici, on pourrait dire que le travail n'est plus tant de piloter que de gérer la mission.

December 16, 2021,
Le Nouvelliste,
Un banc d'essai d'instruments d'avion conçu pendant la pandémie
Adam Schachner, qui travaille pour le professeur Philippe Doyon-Poulin, du Département de mathématiques et de génie industriel de Polytechnique Montréal, a conçu en sept mois un banc d'essai personnalisable et ajustable pour tester des écrans tactiles, de plus en plus présents dans les cockpits.

November 23, 2021,
La Presse,
Chercheur honoré
Adam Schachner, un chercheur qui travaille pour le professeur Philippe Doyon-Poulin du Département de mathématiques et de génie industriel de Polytechnique Montréal, est honoré pour la création d'un environnement d'essai pour un écran tactile personnalisable et ajustable qui simule la vibration dans un cockpit, et pour la réalisation d'une première expérience sur la plateforme afin d'établir des lignes directrices sur l'intégration des écrans tactiles dans les cockpits.

November 12, 2021,
Soundcloud,
Mon Carnet du 12 novembre 2021
Dans cet épisode du balado « Mon carnet, le podcast » de Bruno Guglielminetti, Philippe Doyon-Poulin, professeur adjoint au Département de mathématiques et de génie industriel de Polytechnique Montréal, discute à propos du futur de l’aviation (48:05).

August 9, 2021,
CityNews,
Montreal designing aircraft flight deck of the future
Dans ce reportage, Philippe Doyon-Poulin, professeur adjoint en génie industriel, et Arthur Bévier, stagiaire Mitacs Globalink sous la supervision du professeur, discutent d’un projet de recherche sur l’utilisation d’écrans tactiles et la conception d’un clavier pour le poste de pilotage d’un avion affecté par les vibrations. L’environnement de test, destiné à l’évaluation de la performance humaine, a été construit par Adam Schachner, étudiant à la maîtrise en génie industriel sous la direction du professeur Doyon-Poulin.