Programmes d'études
Creative approaches to research

Programmes d'études
Creative approaches to research
Programmes d'études
Détails et horaire du cours
Légende
Cours de jour
Cours de soir
Cours en ligne
Certificats et microprogrammes de 1er cycle
Baccalauréat (formation d'ingénieur)
Études supérieures
CAP7011E
Creative approaches to research
Nombre de crédits :
1 (1 - 0 - 2)
Les chiffres indiqués entre parenthèses sous le sigle du cours, par exemple (3 - 2 - 4), constituent le triplet horaire.
Le premier chiffre est le nombre d'heures de cours théorique par semaine (les périodes de cours durent 50 minutes).
Le second chiffre est le nombre d'heures de travaux dirigés (exercices) ou laboratoire, par semaine.
(Note : certains cours ont un triplet (3 - 1.5 - 4.5). Dans ce cas, les 1,5 heure par semaine sont des laboratoires qui durent 3 heures mais qui ont lieu toutes les deux semaines. À Polytechnique, on parle alors de laboratoires bi-hebdomadaires).
Le troisième chiffre est un nombre d'heures estimé que l'étudiant doit investir de façon personnelle par semaine pour réussir son cours.
Le premier chiffre est le nombre d'heures de cours théorique par semaine (les périodes de cours durent 50 minutes).
Le second chiffre est le nombre d'heures de travaux dirigés (exercices) ou laboratoire, par semaine.
(Note : certains cours ont un triplet (3 - 1.5 - 4.5). Dans ce cas, les 1,5 heure par semaine sont des laboratoires qui durent 3 heures mais qui ont lieu toutes les deux semaines. À Polytechnique, on parle alors de laboratoires bi-hebdomadaires).
Le troisième chiffre est un nombre d'heures estimé que l'étudiant doit investir de façon personnelle par semaine pour réussir son cours.
Département :
Aucun département rattaché
Préalable(s) :
Corequis :
---
Notes :
This workshop is reserved for students enrolled in a PhD program. It is mandatory and must be followed before the end of the 4th semester of registration.
Information and Schedule: https://etudiant.polymtl.ca/etudes/en/graduate-studies/complementary-training-cap
Responsable(s) :
Minea Valle-Fajer
Description
Definition of creativity. Steps for creativity: preparation, incubation, illumination and validation. Examples of discoveries. The four dimensions of intelligence: deduction, intuition, collective intelligence and creativity. Barriers to creativity: education, habits, expertise, judgment and admissibility. Approaches to stimulate scientific creativity: exploration, reformulation, generation of ideas, selection, testing-experimentation and organization. Confrontation of ideas. Application to the research context. Thought organization: from idea to expression. Critical judgment. Design of an innovative project outside the scope of the research project. Assessment of originality, risk and feasibility of an innovation project. Importance to work along with people from other disciplines in order to innovate.
Definition of creativity. Steps for creativity: preparation, incubation, illumination and validation. Examples of discoveries. The four dimensions of intelligence: deduction, intuition, collective intelligence and creativity. Barriers to creativity: education, habits, expertise, judgment and admissibility. Approaches to stimulate scientific creativity: exploration, reformulation, generation of ideas, selection, testing-experimentation and organization. Confrontation of ideas. Application to the research context. Thought organization: from idea to expression. Critical judgment. Design of an innovative project outside the scope of the research project. Assessment of originality, risk and feasibility of an innovation project. Importance to work along with people from other disciplines in order to innovate.
Horaire
Cours | ||||
---|---|---|---|---|
Groupe | Jour | Heure | Local | Enseignant(e)(s) |
01 | Lundi | 8h30, 9h30, 10h30, 11h30 | C-539.6 | Cicoira, Fabio |
02 | Mercredi | 16h45, 17h45, 18h45, 19h45 | C-539.6 | Gaboune, Youssef |
Plan triennal
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Automne | Hiver | Été | Automne | Hiver | Été | Automne | Hiver | Été |
Cours de jour | Cours de jour | Cours de jour | Cours de jour | Cours de jour | Cours de jour | Cours de jour | Cours de jour | Cours de jour |