Benoît Ozell
B.Sc. (Montréal), M.Sc.A., Ph.D. (Poly)
Adjunct Professor
Department of Computer Engineering and Software Engineering
Department of Computer Engineering and Software Engineering
Phone: (514) 340-4711 Ext. 4284
Fax: (514) 340-5139
(I'm now retired from academic life and I'm not taking any new students in my lab.)
Research interests and affiliations
Research interests
3D Computer Graphics, Scientific Visualization, Virtual Reality, Augmented Reality, Shared Environments, Immersive Environments, Multimédia Systems, OpenGL/GLSL.
Web site: Laboratoire de recherche en infographie et réalité virtuelle (LIRV).
Affiliation(s)
Expertise type(s) (NSERC subjects)
- 2707 Graphics
- 2716 Virtual reality and related simulations
- 2721 Multimedia systems and networks
- 2705 Software and development
- 2700 INFORMATION TECHNOLOGY
- 2704 Distributed and parallel processing
Publications
Featured
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Hébert-Lavoie, M., Doyon-Poulin, P. & Ozell, B. (2022). Identification of Visual Functional Thresholds for Immersion Assessment in Virtual Reality. PRESENCE: Virtual and Augmented Reality, 29, 22 pages. Retrieved from https://doi.org/10.1162/pres_a_00354
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Magnoux, V. & Ozell, B. (2020). Dynamic Cutting of a Meshless Model for Interactive Surgery Simulation. Paper presented at the 7th International Conference on Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics (AVR 2020), Lecce, Italy (pp. 114-130). Retrieved from https://doi.org/10.1007/978-3-030-58468-9_9
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Benyoub, A. & Ozell, B. (2017). A practical method for automatic camera paths generation in scientific visualization storytelling. Paper presented at the 14th U.S. National Congress on Computational Mechanics (USACM 2017), Montréal, Québec. Retrieved from http://14.usnccm.org/sites/default/files/ABSTRACTS%20A-L.pdf
Conti, J., Ozell, B., Paquette, E. & Renaud, P. (2017). Adjusting stereoscopic parameters by evaluating the point of regard in a virtual environment. Computers & Graphics, 69(Supplement C), 24-35. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.cag.2017.08.017
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See all publications (101)
Supervision at Polytechnique
COMPLETED
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Ph.D. Thesis (3)
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Master's Thesis (30)
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- Dubé, D. (2008). Visualisation d'incendie basée sur simulation numérique (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
- Guay, J.-S. (2008). Simulation du transfert de radiance en harmoniques sphériques dans des scènes dynamiques (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
- Boulay, J.-A. (2006). Simulateur collaboratif de chirurgie d'instrumentation du rachis scoliotique en réalité virtuelle : étude de faisabilité (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
- Côté, M. (2006). Modélisation 3D de vaisseaux sanguins à partir d'images médicales : approche uniformisante à l'aide de séquences de filtres 3D (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
- Naji, M. (2006). Un environnement collaboratif de design en immersion (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
- Bleton, Q. (2005). Calculs génériques sur les processeurs graphiques modernes : application à la résolution numérique de systèmes par la méthode des différences finies (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
- Charbonneau-Lefort, É. (2004). Visualisation de phénomènes gazeux (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
- Hardy, J.-P. (2004). Simulations numériques et visualisation d'incendies sous-ventilés avec FDS V3.10 (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
- Khalil, I. (2004). Architecture réseau dynamiquement modifiable pour l'utilisation dans des environnements virtuels de collaboration (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
- Plouznikoff, A. (2004). Simulateur de chirurgie d'instrumentation du rachis scoliotique en réalité virtuelle (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
News about Benoît Ozell
Press review about Benoît Ozell

November 23, 2022,
Revue Gestion ,
Faut-il s'intéresser au métavers?
Benoit Ozell, professeur associé au Département de génie informatique et génie logiciel, partage son expertise sur l'expérience de la réalité virtuelle.