Benoît Ozell
B.Sc. (Montréal), M.Sc.A., Ph.D. (Poly)
Adjunct Professor
Department of Computer Engineering and Software Engineering
Department of Computer Engineering and Software Engineering
Phone: (514) 340-4711 Ext. 4284
Fax: (514) 340-5139
(I'm now retired from academic life and I'm not taking any new students in my lab.)
Areas of expertise
Graphics Virtual reality and related simulations Distributed and parallel processing Software and development Information technology
Graphics Virtual reality and related simulations Distributed and parallel processing Software and development Information technology
Primary sphere of excellence in research
Information and Communication Technologies
Information and Communication Technologies
Secondary sphere(s) of excellence in research
Human Health
Human Health
Research interests and affiliations
Research interests
I'm now retired from academic life. Therefore, I'm not taking any new students in my lab at this time.
3D Computer Graphics, Scientific Visualization, Virtual Reality, Augmented Reality, Shared Environments, Immersive Environments, Multimédia Systems, OpenGL/GLSL.
Web site: Laboratoire de recherche en infographie et réalité virtuelle (LIRV).
Expertise type(s) (NSERC subjects)
- 2707 Graphics
- 2716 Virtual reality and related simulations
- 2721 Multimedia systems and networks
- 2705 Software and development
- 2700 INFORMATION TECHNOLOGY
- 2704 Distributed and parallel processing
Publications
Featured
Journal article
Journal article
Journal article
Conference paper
Conference paper
Journal article
Conference paper
Journal article
Journal article
Hébert-Lavoie, M., Doyon-Poulin, P., & Ozell, B. (2022). Identification of visual functional thresholds for immersion assessment in virtual reality. PRESENCE: Virtual and Augmented Reality, 29, 1-22.
Magnoux, V., & Ozell, B. (2021). GPU-friendly data structures for real time simulation. Advanced Modeling and Simulation in Engineering Sciences, 8(1), 14 pages.
Magnoux, V., & Ozell, B. (2020). Real-time visual and physical cutting of a meshless model deformed on a background grid. Computer Animation and Virtual Worlds, 31(6), 1929 (15 pages).
Hébert-Lavoie, M., Doyon-Poulin, P., Ozell, B., & Robert, J.-M. (2019, May). Interaction design in an immersive virtual environment for an optimal correspondence between reality and virtuality [Abstract]. AERO 2019, Laval, Québec.
Magnoux, V., & Ozell, B. (2020, September). Dynamic cutting of a meshless model for interactive surgery simulation [Paper]. 7th International Conference on Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics (AVR 2020), Lecce, Italy.
Maneval, D., Ozell, B., & Despres, P. (2019). pGPUMCD: an efficient GPU-based Monte Carlo code for accurate proton dose calculations. Physics in Medicine and Biology, 64(8), 085018 (15 pages).
Benyoub, A., & Ozell, B. (2017, July). A practical method for automatic camera paths generation in scientific visualization storytelling [Paper]. 14th U.S. National Congress on Computational Mechanics (USACM 2017), Montréal, Québec.
Conti, J., Ozell, B., Paquette, E., & Renaud, P. (2017). Adjusting stereoscopic parameters by evaluating the point of regard in a virtual environment. Computers & Graphics, 69(Supplement), 24-35.
Hissoiny, S., Ozell, B., Bouchard, H., & Després, P. (2011). GPUMCD: A new GPU-oriented Monte Carlo dose calculation platform. Medical Physics, 38(2), 754-764.
See all publications (102)
Supervision at Polytechnique
COMPLETED
-
Ph.D. Thesis (4)
- Hébert-Lavoie, M. (2023). Méthodologie de manipulation de l'immersion en environnement virtuel et ses effets sur des indicateurs de ressources attentionnelles [Ph.D. thesis, Polytechnique Montréal].
- Magnoux, V. F. (2020). Découpage virtuel interactif de corps élastiques pour simulation chirurgicale [Ph.D. thesis, Polytechnique Montréal].
- Hissoiny, S. (2011). Calculs Monte Carlo en transport d'énergie pour le calcul de la dose en radiothérapie sur plateforme graphique hautement parallèle [Ph.D. thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Côté, M. (2010). Simulateur collaboratif de chirurgie d'instrumentation du rachis scoliotique en réalité virtuelle avec interface haptique logicielle [Ph.D. thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Hébert-Lavoie, M. (2023). Méthodologie de manipulation de l'immersion en environnement virtuel et ses effets sur des indicateurs de ressources attentionnelles [Ph.D. thesis, Polytechnique Montréal].
-
Master's Thesis (31)
- Doucet, C. (2023). Simulateur en réalité virtuelle pour l'entraînement des spécialistes en chirurgie vitréo-rétinienne [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Vidal, F. (2022). Un cockpit d'avion collaboratif en réalité virtuelle pour les évaluations de facteurs humains [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Yang, Z. (2022). Sélection des points de vue pour des données vectorielles en utilisant des techniques du réseau de neurones [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Léonard, F. (2021). Détection de collisions d'objets déformables en temps réel pour la simulation chirurgicale [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Michelon, P. (2020). Technique adaptative pour la méthode de Galerkin sans maillage en mécanique des milieux continus [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Naser Addin, D. (2020). Conception d'une interface adaptative en réalité augmentée pour gérer des systèmes autonomes dans le déroulement de missions critiques [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Kermarec, G. (2019). Développement d'un système en réalité augmentée d'assistance aux opérateurs de machinerie lourde dans une cour à bois [Master's thesis, Polytechnique Montréal].
- Carrier, M. (2018). Impacts du comportement d'un agent virtuel sur les sentiments de présence sociale et de co-présence et sur l'apprentissage lors d'une formation médicale multi-utilisateur en réalité augmentée [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Brunet, J.-N. (2017). Analyse des méthodes par éléments finis et méthodes sans maillage pour la déformation de corps mous en simulation chirurgicale [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Marion, Y. (2017). Amélioration de la capture des visages pour l'industrie du jeu vidéo [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Benyoub, A. (2015). Automatisation de la création de scénarios pour les scènes de la visualisation scientifique [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Montplaisir-Gonçalves, S. (2015). Parallélisation des simulations du logiciel EMTP en utilisant des sémaphores et le standard FMI [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Conti, J. (2014). Ajustement d'affichage stéréoscopique par évaluation du point de regard 3D dans un environnement virtuel [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Magnoux, V. F. (2014). Évaluation de l'impact des erreurs numériques dans un logiciel de calcul de dose en radiothérapie par la méthode de Monte-Carlo sur GPU [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Ménard, D. (2014). Génération d'animations par capture de mouvements avec multiples caméras 3D [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Bouilly, G. (2012). Représentation abstraite pour la génération automatique de scènes par planification spatiale [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Desmarais, F.-X. (2012). Comparaison d'une approche à base de règles avec une approche utilisant de l'apprentissage machine pour l'analyse sémantique [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Polar Hito, R. M. (2012). Création automatique des animations 3D [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Tardif, J. (2012). Représentation abstraite pour l'animation automatique de scènes virtuelles par planification classique [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Gédéon, P. (2011). Fusion d'analyseurs syntaxiques pour la production d'une analyse syntaxique robuste [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Hissoiny, S. (2009). Accélération du calcul de la dose en radiothérapie sur processeurs graphiques [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Dubé, D. (2008). Visualisation d'incendie basée sur simulation numérique [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Guay, J.-S. (2008). Simulation du transfert de radiance en harmoniques sphériques dans des scènes dynamiques [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Boulay, J.-A. (2006). Simulateur collaboratif de chirurgie d'instrumentation du rachis scoliotique en réalité virtuelle : étude de faisabilité [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Côté, M. (2006). Modélisation 3D de vaisseaux sanguins à partir d'images médicales : approche uniformisante à l'aide de séquences de filtres 3D [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Naji, M. (2006). Un environnement collaboratif de design en immersion [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Bleton, Q. (2005). Calculs génériques sur les processeurs graphiques modernes : application à la résolution numérique de systèmes par la méthode des différences finies [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Charbonneau-Lefort, É. (2004). Visualisation de phénomènes gazeux [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Hardy, J.-P. (2004). Simulations numériques et visualisation d'incendies sous-ventilés avec FDS V3.10 [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Khalil, I. (2004). Architecture réseau dynamiquement modifiable pour l'utilisation dans des environnements virtuels de collaboration [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
- Plouznikoff, A. (2004). Simulateur de chirurgie d'instrumentation du rachis scoliotique en réalité virtuelle [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal].
News about Benoît Ozell
Press review about Benoît Ozell

November 23, 2022,
Revue Gestion ,
Faut-il s'intéresser au métavers?
Benoit Ozell, professeur associé au Département de génie informatique et génie logiciel, partage son expertise sur l'expérience de la réalité virtuelle.