Directory of Experts
Back to search results
Guy Desaulniers
B.Sc., M.Sc. (Montréal), Ph.D. (Poly)

Phone: (514) 340-4711 Ext. 6671 Fax: (514) 340-5665 Room: AA-4525

Research interests and affiliations

Research interests
  • Combinatorial optimization

  • Mathematical programming

  • Decomposition methods applied to mathematical programming

  • Shortest path problems with resource constraints

  • Mathematical modeling

  • Urban, aerial and rail transportation

  • Vehicule routing

  • Crew scheduling

  • Work shift scheduling

Expertise type(s) (NSERC subjects)
  • 2715 Optimization
  • 2960 Mathematical modelling

Publications

Recent publications
Journal article
Hassani, R., Desaulniers, G. & Elhallaoui, I. (2021). Real-time bi-objective personnel re-scheduling in the retail industry. European Journal of Operational Research, 16 pages. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.ejor.2020.12.013
Journal article
Quesnel, F., Desaulniers, G. & Soumis, F. (2020). A branch-and-price heuristic for the crew pairing problem with language constraints. European Journal of Operational Research, 283(3), 1040-1054. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.ejor.2019.11.043
Journal article
Rodriguez, J.A., Anjos, M.F., Cote, P. & Desaulniers, G. (2020). Accelerating Benders decomposition for short-term hydropower maintenance scheduling. European Journal of Operational Research, 289(1), 240-253. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.ejor.2020.06.041
Journal article
Dahmen, S., Rekik, M., Soumis, F. & Desaulniers, G. (2020). A two-stage solution approach for personalized multi-department multi-day shift scheduling. European Journal of Operational Research, 280(3), 1051-1063. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.ejor.2019.07.068

Teaching

  • MTH1101 - Calcul I

  • MTH6404 - Programmation en nombres entiers

  • MTH6403 - Programmation mathématique I

Supervision at Polytechnique

COMPLETED

  • Ph.D. Thesis (22)

    • Attia, D. (2020). Optimization of heterogeneous employee scheduling problems (Ph.D. Thesis, Polytechnique Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/5291/
    • Azevedo da Costa, L.C. (2020). Improvements on Column-Generation-Based Algorithms for Vehicle Routing and Other Combinatorial Problems (Ph.D. Thesis, Polytechnique Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/4226/
    • Er-Bib, S. (2020). Optimisation de roulements de chauffeurs d'autobus (Ph.D. Thesis, Polytechnique Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/5246/
    • Hassani, R. (2019). Méthodes heuristiques de planification et de ré-optimisation en temps réel pour les problèmes d’horaires de personnel (Ph.D. Thesis, Polytechnique Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/4092/
    • Quesnel, F. (2019). Trois variantes du problème de rotations pour une approche semi-intégrée de la planification d'horaires de personnel aérien (Ph.D. Thesis, Polytechnique Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/3952/
    • Tahir, A. (2019). Génération de colonnes en nombres entiers pour les problèmes de type partitionnement d’ensemble (Ph.D. Thesis, Polytechnique Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/4102/
    • Rodriguez Sarasty, J.A. (2018). Mixed-Integer Programming Approaches for Hydropower Generator Maintenance Scheduling (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/3197/
    • Cherkesly, M. (2015). Le problème de tournées de véhicules avec cueillettes, livraisons, fenêtres de temps et contraintes de manutention (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/1757/
    • Lehouillier, T. (2015). Modèles déterministes et stochastiques pour la résolution de conflits entre aéronefs (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/1947/
    • Lasalle Ialongo, D. (2014). Problème d'affectation des types d'avion aux vols : optimisation robuste et intégration de la demande des passagers (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/1585
    • Groiez, M. (2013). Étude et séparation des inégalités valides pour des problèmes de partitionnement et de couverture (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/1170
    • Elahipanah, M. (2012). Task Scheduling and Activity Assignment to Work Shifts with Schedule Flexibility and Employee Preference Satisfaction (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/963
    • Lequy, Q. (2011). Affectation d'activités et de tâches à des quarts de travail fixés (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/564
    • Prescott-Gagnon, É. (2011). Méthodes hybrides basées sur la génération de colonnes pour des problèmes de tournées de véhicules avec fenêtres de temps (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/507
    • Saddoune, M. (2010). Optimisation simultanée des rotations et des blocs mensuels des équipages aériens (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/284
    • Lacasse-Guay, E. (2009). Affectation des types d'avions aux vols avec contraintes de maintenance (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Bouchard, M. (2008). Coloration de graphes et attribution d'activités dans des quarts de travail (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Diop, M. (2006). Affectation de locomotives aux trains avec contraintes d'entretien et de carburant (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • El Hallaoui, I. (2006). Agrégation dynamique des contraintes de partitionnement en génération de colonnes (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Hamdouni, M. (2006). Planification robuste pour le stationnement des autobus dans un dépôt (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Bélanger, N. (2004). Contributions au problème d'affectation des types d'avion (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Rouillon, S. (2004). Réduction des sauts d'intégrité dans les problèmes d'affectation de locomotives pour un transporteur de marchandises (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal).
  • Master's Thesis (41)

    • Edom, É. (2020). Évaluation de l'impact de l'approximation de la fonction de production hydroélectrique sur le calendrier de maintenance de groupes turbo-alternateurs (Master's Thesis, Polytechnique Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/5213/
    • Heutte, N. (2020). A Divide-and-Conquer Approach to Employee Scheduling (Master's Thesis, Polytechnique Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/5362/
    • Mhamdi, W. (2018). Génération de mises combinatoires dans les enchères de transport en univers incertain (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/3013/
    • Saadi, C. (2018). Ré-optimisation de l'horaire de travail d'employés en surtemps (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/3044/
    • Altman, C. (2017). Optimisation de tournées de véhicules avec contrainte de fragilité (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/2556/
    • Bancel, L. (2017). Fabrication d'horaires personnalisés maximisant le nombre d'heures travaillées par ordre de séniorité (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/2769/
    • Desfontaines, L. (2017). Problème d'horaire d'autobus avec dépôts multiples et modification contrôlée des heures de début des voyages (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/2622/
    • Michon-Lacaze, H. (2016). Élaboration de quarts de travail robustes aux perturbations de courte durée (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/2056/
    • Rioux-Fiset, L. (2016). Horaires mensuels en transport aérien avec équité (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/2217/
    • Souissi, S. (2016). Ré-optimisation d'horaires de personnel en ajoutant des transferts entre départements (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/2397/
    • Froger, C. (2015). Mise à jour des horaires de personnel travaillant sur des quarts (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/1752/
    • Leuliet, A. (2014). Nouvelles coupes pour le problème de tournées de véhicule avec demandes stochastiques (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/1603
    • Munezero, E. (2014). Une heuristique en deux phases pour la confection d'horaires de personnel avec transferts inter-départementaux d'employés (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/1602
    • Martin-Gauthier, V. (2013). Méthodes d'optimisation pour un problème stochastique d'horaire d'audiences judiciaires (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/1104
    • De la Poix de Fréminville, P. (2012). Partitionnement d'une zone géographique en territoires homogènes et contigus (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/832
    • Gauvin, C. (2012). Un algorithme de génération de colonnes pour le problème de tournées de véhicule avec demandes stochastiques (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/1018
    • Benchimol, P. (2011). Couplage des méthodes d'agrégation dynamique de contraintes et de stabilisation pour résoudre le problème d'horaires de véhicules avec dépôts multiples (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/535
    • Parent, É. (2011). Génération d'itinéraires de passagers dans un réseau de transport aérien (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/552
    • Velut, B. (2010). Application de la méthode IPS au problème de localisation d'entrepôt sans capacité (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/411
    • Hammouche, T. (2009). Une méthode heuristique pour l'affectation des avions aux vols avec contraintes d'entretien (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Hébert-Desgroseilliers, L. (2009). Conception d'un plan de production minière avec rétroaction (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/216/
    • Hébert-Desgrosseillers, L. (2009). Conception d'un plan de production minière avec retroaction (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Nantel, J.-P. (2009). Agrégation dynamique de contrainte pour la construction de blocs mensuels personnalisés dans un contexte d'équité (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Boubaker, K. (2006). Recherche tabou et agrégation dynamique de contraintes pour la construction d'horaires mensuels d'équipages aériens dans un contexte d'équité (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Omer, J. (2006). Méthode de réduction dynamique de contraintes pour un programme linéaire (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Pepin, A.-S. (2006). Comparaison de méthodes heuristiques pour le problème d'horaires de véhicules avec dépôts multiples (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Dereu, G. (2005). Comparaison d'une méthode de génération de colonnes et d'une méthode de recherche tabou pour le problème d'horaires de véhicules avec dépôts multiples (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Gouaref, S. (2005). Prétraitement des connexions dans un problème de construction de rotations d'équipage aérien (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Marin, J.-M. (2005). Stratégies d'accélération pour le problème de tournées de véhicules avec dépôts multiples (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Baba-Hadji, A. (2004). Extension des modèles de construction de quarts de travail au cas de fenêtres de pause multiples (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Bodart, L. (2004). Construction simultanée d'horaires de chauffeurs et d'itinéraires d'autobus (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Bouchard, M. (2004). Optimisation des pauses dans le problème de fabrication d'horaires avec quarts de travail (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Hifi, N. (2004). Modèles de flot de passagers en transport aérien (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Ndikumagenge, F. (2004). Évaluation et ré-optimisation d'un horaire de vols (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Braham, M.W. (2003). Construction des rotations hebdomadaires d'avion (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Lingaya, N. (2003). Affectation des wagons aux trains de passagers dans un contexte opérationnel (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • St-Germain, J. (2003). Horaires personnalisés avec priorité : considération accrue des employés juniors (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • El Idrissi, T. (2002). Amélioration de la méthode des compteurs pour la construction des blocs mensuels personnalisés d'agents de bord (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Omari, Z. (2002). Attribution des activités aux employés travaillant sur des quarts (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Dubois, M. (2001). Planification stratégique en transport ferroviaire de passagers avec horaire fixe et horaire variable (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Vatri, É. (2001). Intégration de la génération de quarts de travail et de l'attribution d'activités (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).

News about Guy Desaulniers

NEWS | February 24, 2021
50 Polytechnique Montréal researchers among the top 2% most cited in their respective fields | Read