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Robert Chapleau
B.Sc.A. et Ing. (Poly), M.Sc., Ph.D. (Montréal)

Phone: (514) 340-4711 Ext. 4809 Room: B-324.4
Areas of expertise
Transportation engineering

Research interests and affiliations

Research interests
  • Urban transportation

  • Tous azimuts (STM)

  • Transit network planning

  • Origin-destination Software

  • Transportation analysis

  • Informational technologies: GPS, GIS-T, smartcards

  • Transportation optimization and modeling

Affiliation(s)
Expertise type(s) (NSERC subjects)
  • 1003 Transportation engineering

Publications

Recent publications
Journal article
Gaudette, P., Chapleau, R. & Spurr, T. (2016). Bus Network Microsimulation with General Transit Feed Specification and Tap-in-Only Smart Card Data. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2544, 71-80. Retrieved from https://doi.org/10.3141/2544-09
Journal article
Spurr, T., Chu, A., Chapleau, R. & Piché, D. (2015). A smart card transaction "travel diary" to assess the accuracy of the Montréal household travel survey. Transportation Research Procedia, 11, 350-364. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.trpro.2015.12.030
Conference paper
Gaudette, P., Laviolette, J. & Chapleau, R. (2015). Microsimulation des piétons dans le métro. Paper presented at the 50e congrès annuel de l'Association québécoise du transport et des routes, Montreal, Canada.
Conference paper
Chapleau, R. (2015). Visualisation avancée du transport collectif. Paper presented at the 50e congrès annuel de l'Association québécoise du transport et des routes, Montreal, Canada.

Teaching

Planification des transports urbains. Technologies informationnelles appliquées au génie civil. Transport en commun. Système d'information géographique.

Supervision at Polytechnique

COMPLETED

  • Ph.D. Thesis (4)

    • Chu, K.K. (2010). Leveraging data from a smart card automatic fare collection system for public transit planning (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from http://publications.polymtl.ca/441
    • Spurr, T. (2010). The assignment of trips to a road network for the analysis of equitable transport (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from http://publications.polymtl.ca/473
    • Morency, C. (2004). Contributions à la modélisation totalement désagrégée des interactions entre mobilité urbaine et dynamiques spatiales (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Trépanier, M. (1999). Modélisation totalement désagrégée et orientée-objet appliquée aux transports urbains (Ph.D. Thesis, École Polytechnique de Montréal).
  • Master's Thesis (36)

    • Leroux, A. (2017). Caractérisation structurelle des déplacements en transport en commun au regard des données de l'enquête origine-destination et des cartes à puce (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from http://publications.polymtl.ca/2585/
    • Thibault, M.-O. (2017). Types de mobilité associés aux points de jonction : cas des enquêtes origine-destination de la grande région de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from http://publications.polymtl.ca/2692/
    • Gaudette, P. (2015). Microsimulation d'un réseau d'autobus défini dans le format GTFS (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from http://publications.polymtl.ca/1753/
    • Lomone, A. (2014). Exploration et traitement multidonnées appliqués à des corridors d'autobus (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from http://publications.polymtl.ca/1357
    • Doucet-Koussaya, W. (2012). Analyse exploratoire de transactions de cartes à puces sur le réseau du métro de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from http://publications.polymtl.ca/875
    • Gerson, A. (2011). Analyse comparée de corridors importants de transport de surface à Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from http://publications.polymtl.ca/512
    • Mony, N. (2011). Éléments d'analyse et de planification du transport en commun en lointaine banlieue de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from http://publications.polymtl.ca/517
    • Audet, J.-S. (2010). Étude de la dangerosité d'une courbe en section courante sur une autoroute (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from http://publications.polymtl.ca/256
    • Desharnais, M.-C. (2009). Caractérisation objective de la demande de transport adapté (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Rafiee, P. (2009). Caractérisation systémique des corridors de transport en commun (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Blais, S. (2007). Modélisation espace-temps du métro de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Bourgeois, M. (2007). Modèle explicatif de la répartition modale dans la grande région de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Dionne, V. (2006). Diagnostic et performance d'une ligne de train de banlieue à l'aide de données GPS (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Gagné, S. (2006). Validation par logiques et traitement de données cartes à puce dans un contexte de transport en commun (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Sarakinis, L. (2006). Simulation détaillée du comportement des usagers dans le métro de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Talaki, E.-W. (2006). Contribution du GPS dans la caractérisation spatio-temporelle des attributs du service de transport adapté (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Voyer, É. (2006). Le Benchmarking : expérimentations appliquées à l'étude du transport urbain à Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Cao, G. (2005). Représentation et visualisation des objets du transport urbain (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Piché, D. (2005). Problématique de la modélisation des déplacements dans la ville intérieure de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Tranchant, N. (2005). Modèle de dérivation des déplacements en transport collectif à partir de données de cartes à puce (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Riendeau, D. (2004). Traitement de données GPS et de comptage en transport en commun (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Sarmiento, R. (2004). Utilisation des technologies informationnelles dans l'analyse du transport adapté (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Van Rothem, C. (2004). Collecte de données et qualité : une confrontation entre théorie et pragmatisme basée sur l'étude du cas de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Mc Donough, K. (2002). La réalité virtuelle appliquée aux systèmes d'information de transport urbain collectif (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Roux, B. (2001). Exploration du transport adapté à Montréal en vue d'une planificatin en temps réel (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Racine, A. (2000). Études des systèmes de transport en commun en basse densité le cas de la grande région de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Dalil Essakali, M. (1999). Expérimentation à propos des effets redistributifs de l'usage d'un réseau routier urbain (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Thivierge, A. (1999). Motorisation, transport public et densité résidentielle le cas de la région de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Morency, C. (1997). Étude des fonctionnalités de l'approche totalement désagrégée appliquée à la planification d'un système de transport collectif (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Cormier, J. (1996). Modélisation des comportements multimodaux automobile-transport collectif de la population de la grande région de Montréal (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Koné, T.N. (1996). Planification stratégique du transport interurbain de marchandises de la Côte d'Ivoire (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Simonka, G. (1996). Ground accessibility to Montreal's international airports a disaggregate analysis (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Gauvreau, C. (1995). Modélisation agrégée de l'utilisation du sol en milieu urbain (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • St-Pierre, B. (1995). Modélisation agrégée du transport urbain des marchandises (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Trépanier, M. (1995). Référentiels spatiaux et opérationnels pour la caractérisation de la mobilité en transport urbain (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).
    • Peña, A. (1994). Modélisation agrégée de la mobilité urbaine dans un pays en développement : application au cas d'Alger (Master's Thesis, École Polytechnique de Montréal).